Wednesday, December 31, 2014

Sakit Jantung?? Apa Alternatif Anda?

ni saya share dari blog Aimi Syairah  mengenai kesihatan jantung....
jom baca...

Kesihatan adalah anugerah terindah. Apa gunanya berduit banyak tapi tidak sihat kan? Benar, kesihatan salah satu nikmat Allah yang paling berharga. Itulah yang saya dan suami rasakan bila ayah mertua disahkan mendapat serangan sakit jantung pertama dan salur darah di jantung disyaki tersumbat.
.

Selama ni nampak sihat je tapi bila doktor kata sakit jantung pertama, itu bagaikan ‘wake-up call’ untuk kami semua. Jadi, ayah mertua di rujuk ke Institut Jantung Negara bagi pemeriksaan lanjut untuk kenal pasti berapa salur darah yang tersumbat dan apa rawatan susulan.


Orang kata mencegah lebih baik dari mengubati. Tapi apa yang penting rawat sebelum parah. Jadi bila saja ayah mertua keluar dari hospital, saya dan suami sepakat berikan ayah mertua Set Kesihatan Jantung yang merangkumi Phytocol-ST, CoQ Health, Omega Guard dan Vivix.

Ya lah, nak tunggu appointment dekat IJN tak tahu bila. Takut-takut keadaan makin teruk. Sakit di dalam mana kita nak nampak kan? Lagi bagus kalau secara semulajadi, ‘clot’ dalam salur darah tu dapat dihilangkan sebelum pemeriksaan IJN.
Jadi alkisahnya semalam 22 Julai, ayah mertua dimasukkan ke IJN untuk pemeriksaan. Jika tidak lebih dari 3 salur darah yang tersumbat, ayah mertua cuma perlu dimasukkan belon dan spring untuk luaskan semula salur darah (dipanggil ‘angioplasty’). Tapi jika lebih dari 3 salur tersumbat, ayah mertua akan dirujuk semula untuk menjalani pintasan jantung atau ‘bypass’.
Memang risau dengar. Lebih-lebih lagi dengan ‘bypass’. Sebab untuk menjalani ‘bypass’, jantung akan dihentikan dan mesin akan ambil alih fungsi jantung sepanjang pembedahan. Selesai semuanya, barulah jantung dihidupkan semula. Aduh… dengar memang rasa takut.
Pagi 22 Julai, ayah mertua jalani pemeriksaan dan akhirnya petang dapat khabar gembira. Alhamdulillah tiada lagi salur darah yang tersumbat. Semuanya dalam keadaan baik dan ayah mertua dibenarkan keluar wad. 
Syukur dengan Phytocol-ST, CoQ Health, Omega Guard dan Vivix, akhirnya ‘clot’ hilang secara semulajadi seperti yang kami harapkan.

Bagaimana setiap supplement itu berfungsi dalam merawat sakit jantung?

1. Phytocol-ST – Mencegah sakit jantung
    • Menghalang kolesterol dari makanan harian dari memasuki salur darah.
    • Bila kolesterol tidak boleh memasuki salur darah, risiko salur tersumbat adalah rendah dan risiko sakit jantung juga rendah.
2. Omega Guard – Menurunkan risiko sakit jantung
    • Menurunkan paras LDL (kolesterol jahat punca utama sakit jantung) dalam darah dengan cara meningkatkan paras HDL (kolesterol baik) secara semula jadi.
    • Omega Guard Shaklee adalah minyak ikan paling tulen dan pembekal HDL terbaik untuk atasi sakit jantung
3. CoQ Health – Menguatkan jantung
    • CoQ Health bekalkan enzim CoQ yang amat diperlukan oleh jantung untuk bekerja.
    • Tanpa enzim CoQ yang cukup, jantung jadi lemah dan mudah kena sakit jantung
4. Vivix – Melindungi jantung
    • Melindungi sel jantung dari penuaan, membaikpulih sel jantung yang rosak dan memelihara kesihatan salur darah untuk fungsi jantung yang sihat dan elak sakit jantung. 
    • Satu-satunya produk kesihatan di pasaran yang membetulkan terus DNA dalam sel badan

Apa yang pasti, sakit jantung bukan lagi masalah orang tua sahaja. Orang muda juga boleh kena. Seperti arwah rakan yang meninggal dunia awal tahun dahulu kerana sakit jantung mengejut walaupun umur baru 26 tahun dan sangat aktif bersukan.
.
Jantung organ paling penting dalam badan kita. Umpama bateri bagi badan kita. Mati bateri maka putuslah hayat. Maka lindungilah jantung. Dan jika ibu bapa kita ada yang menghidap sakit jantung atau masalah berkaitan jantung, hadiahkan mereka Set Kesihatan Jantung ini. Bukan pilihan tapi itu adalah tanggungjawab kita untuk menjaga mereka seperti mana mereka menjaga kita dulu. Bertindak sebelum terlambat.
.
Kos untuk Set Kesihatan Jantung? Tidak sampai pun RM400 sebulan. Rasa mahal?? Tapi tahukah anda kos untuk ‘angioplasty’ di Malaysia boleh mencecah RM25,000 dan kos untuk ‘bypass’ jantung boleh mencecah RM50,000. Dan itu mungkin belum masuk kos follow up. Pekerja kerajaan dan pesara? Memang free atau subsidi besar. Atau ada insuran yang tanggung boleh dapat free. Betul. Tapi bagaimana dengan kos emosi pesakit dan keluarga terdekat? Dan mahukah anda menjalani banyak kali pembedahan hanya kerana tidak mahu mencegah?
.
Mencegah lebih baik dari mengubati. Tapi rawat sebelum parah. Kesihatan adalah anugerah terindah. Peliharalah anugerah Allah sebaiknya. Jika ibu bapa yang terkena, ini adalah tanggungjawab kita kepada mereka.

credit : www.lifefit.my 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

Popular Posts