Wednesday, March 18, 2015

Perasaan takut, ngilu, seriau, ngeri bagi ibu selepas bersalin ialah sembelit ketika dalam pantang. Ngeri sebab risau sangat-sangat jahitan di bahagian luka bersalin tertetas!
Tambahan saya bersalin ketiga-tiga anak secara czerian.. pembedahan. Mak ai..ngilu! 



 Waktu bersalin anak pertama dulu, saya pun pernah alami sembelit ketika dalam pantang ni tapi nasib baik dah hari ke-20. Itu pun dah rasa serik sangat!!! Tapi sekarang walau anak dua dan tiga..dah tak kena sembelit


Kenapa Ibu Mudah Kena Sembelit Ketika Berpantang?

Percaya tak kalau saya katakan, dulu saya langsung tak pernah kena sembelit. Tak tau pun macam mana rasa sembelit tu. Seumur hidup, itulah kali pertama saya kena sembelit ketika dalam pantang. Berpeluh-peluh tau! Sebenarnya ada beberapa sebab yang menyebabkan ibu mudah kena sembelit selepas bersalin.
  • Kesan hormon kehamilan yang masih ada dalam badan ibu pada peringkat awal selepas kelahiran
  • Sistem pencernaan berfungsi dengan lebih perlahan semasa proses kelahiran.
  • Ubat yang diberi untuk melegakan kesakitan semasa proses kelahiran,seperti petidina boleh menyebabkan usus berfungsi dengan lebih lembab dari biasa.
  • Diet ibu yang tidak seimbang semasa dalam tempoh berpantang.
Kemungkinan masalah sembelit juga lebih tinggi jika:
  • anda melalui kelahiran dibantuseperti forseps atau ventouse
  • anda pernah melahirkan bayi sebelum ini
  • anda mengambil pil zat besi, ubat antidepresi, yang kedua-dua boleh menyebabkan sembelit
  • anda mendapat jahitan.
Dan..saya kena sembelit selepas bersalin tu pun sebab skip makan sayur. 2 hari je kot! Terus kena sembelit hehe.. Tobat dah tak skip lepas tu :) Menu wajib saya waktu dalam pantang mesti ada sup sayur. Banyak lagi pilihan sayuran dan ulaman yang ibu dalam pantang boleh makan.

Tips Untuk Elakkan Sembelit Ketika Dalam Pantang

Kalau tanya saya, memang saya taknak rasa dah macam mana sembelit tu. Walaupun tak berpantang sekalipun. Serius serik! Hehe..Jadi, apa yang saya amalkan selepas lahirkan anak kedua dan ketiga, jaga pemakanan..dan of course lah tak lupa makan Ostematrix setiap hari.
Memang best je..bangun pagi rasa ringan badan terus membuang dengan lancar je. Walaupun saya minum air masak banyak, tapi takde masalah bengkak or sembap air pada kaki atau mana-mana bahagian badan yang lain. Kalau nak tau, Ostematrix ni jugalah yang elakkan dari lebihan air terperangkap dalam badan.



# Untuk tempahan dan mendapatkan khidmat konsultansi boleh hubungi saya di 
fara435@yahoo.com @ 012-3107784

# Segala testimoni / penulisan tentang produk yang dikongsi diilaman ini bukan bertujuan untuk merawat , mencegah , mendiagnose apa jua penyakit .Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan


Help Others to Help Others
Salam Sayang
Ibu Otomen
FaraSainai
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget

Popular Posts